När jag inte använder ägg(vilket jag aldrig gör längre) använder jag krossade linfrön och vatten, dvs all mighty Linfrö-ägg!
Får linfröna dra lite i kallt vatten får blandningen en geléig konsistens, som liknar äggvita. Biffar, pannkakor, tårtbottnar, vad som helst. 
Andra alternativ jag hört om är såklart aqua faba (kikärtsvatten) och no-egg pulver. 
 
1 linfrö-ägg:
Ingredienser:
  • 1 msk krossat linfrö
  • 2.5 msk kallt vatten
Gör såhär:
  1. Blanda linfrökross och vatten i en lagom stor skål
  2. Låt stå en liten stund
  3. Använd som ägg i dina recept!
 
GF, baking, raw, vegan,

1 kommentarer

Matilda

22 Mar 2016 18:51

Hej. Du har skrivit att du använder linfrögel istället för ägg i tårtbotten. Hur gör du det, i detalj?
Matilda

Svar: Hej Hej!
Yes. Jag gör linfrö-ägget som jag har skrivit i inlägget. Sen gör jag tårtbotten som vanligt och tillsätter det som ägg.

Ska ägget ex. vispas upp i receptet kan Aqua faba (bön-vatten) vara ett bättre alternativ då det beter sig som äggvita och blir vitt och fluffigt! Man kan göra maränger osv. Man kan också använda AF utan att vispa det fluffigt. 3 msk= 1 ägg.
Men det har jag inte skrivit om än!
VEGA

Kommentera

Publiceras ej