Jag startar denna bloggdvala med chokladkakor, såklart! Med både havregryn och hasselnötter. Dom försvann ganska fort kan jag meddela. 
 
Dessa kakor är fria från raffinerat socker, och inte jättesöta. Om du vill ha dom sötare kan du tillsätta 0.5 dl av valfri sötning!
 
Livsupdatering: jag har skaffat mig en vardagsblogg, om ni är intresserade av att kika in :)
 
Här kommer iallafall receptet. 
Du behöver:
1 dl dadelsirap/kokossocker
1 dl mandelolja/annan neutral olja
0,5 dl havredyck
1 msk maizena
 
2 tsk vaniljpulver
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk salt
 
1,5 dl havregryn
100 g hasselnötschoklad från VEGO
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 190°C
  2. Blanda dadelsirap, olja, hevredryck och maizena väl. 
  3. Sila ner alla torra ingredienser, utom havregryn, och blanda väl så att inga klumpar finns kvar. 
  4. Häll i havregryn och den hackade chokladen och blanda ihop med händerna. 
  5. Rulla smeten till små bollar, platta till och forma till kakor på plåten. 
  6. Skjuts in i ugnen i ca 10 min, ta ut och låt svalna på ett galler. ät upp!! 
 
SF, chocolate, cookies, food, foodblog, kakor, vegan, veganskt,

Kommentera

Publiceras ej