Här kommer min bästa, och just nu enda, rödvinsgryta som tillägg i min receptbok. Min finaste svärmor Maria hittade detta recept, och det var otroligt gott! Kan ätas själv, och säker med vad som helst men vår favorit är mitt bästa potatismos! (som jag inte gjort ett inlägg om ser jag nu. Det åker upp på to do-listan). 
 

UGN: 200 grader
ca 40 min
4 portioner

Ingredienser
400g rotselleri
300g morötter
300g palsternacka
1 msk olivolja
1 tsk salt

250g röda steklökar
2 stjälkar selleri
300-400g skogschampinjoner
2 msk smör
2 vitlöksklyftor, finhackade

2 msk tomatpuré
1 kvist timjan/1 tsk torkad timjan
1 kvist rosmarin/1 tsk torkad rosmarin

2 svarta belugalinser, eller puylinser
3 dl rödvin
1 liter vatten
1 msk balsamvinäger
2 tärningar grönsaksbuljong
3 lagerblad

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär rotfrukterna i grova bitar. Lägg på plåt och blanda med olivolja och salt. Rosta mitt i ugnen ca 25 min. 

2. Skala steklökarna, halvera de som är stora. skölj och hacka selleristjälkarna i 1 cm stora bitar, skär svampen i kvartar. 

3. Hetta upp en gjutjärnsgryta ordentligt och stek svampen i smör eller olivolja tills vätskan släppt. Salta, peppra och tillsätt steklök, selleri och vitlök. Stek i någon minut till under omrörning. 

4. Tillsätt tomatpuré, timjan och rosmarin. Stek lite till. Häll i linser, vin, vatten och balsamvinäger. Smula ner buljongtärningarna och lägg i lagerbladen. Låt sjuda ca 15-30 minuter under lock. Smaka av med salt och red med maizena till önskad konsistens (orkar jag inte det så kokar jag bara ner den utan lock de sista 10-15 minutrarna). Vänd ner rotfrukterna och servera! 

Serveras med potatismos, ugnsbakad potatis eller vad som med potatis för potatis är AMAZING! 
Berätta gärna vad du tycker om du lagar den någon gång! 😍

(Recept hittat i tidningen Mer Smak NR 12, 2018)

 

Kommentera

Publiceras ej